Visite d'une écrivaine
Donderdag 2 mei kregen we in de klas bezoek van een Waalse schrijfster, Évelyne Wilwerth.
We hebben een gezellige en vooral leerrijke namiddag beleefd met mevrouw Wilwerth. Na een eerste kennismaking, hebben we een leesoefening gedaan. De klas werd verdeeld in twee groepen. Elke groep kreeg een fragment uit één van de boeken van Wilwerth, waarna we moesten raden wat het vervolg zou zijn. Het werd pas echt interessant toen we ontdekten dat het fragment ook effectief onaf in het boek stond. Na het laatste leesteken stond nog "je", maar toen werd de zin afgebroken. De lezer kwam dus zelf ook niet te weten wat er nadien gebeurde. Onze hypthoses konden dus allemaal waar zijn. Mevrouw Wilwerth heeft ons nadien verteld wat er volgens haar nadien nog gebeurde, wat zij in gedachten had.
Nadien werden we in groepen onderverdeeld voor een schrijfoefening. We hadden als voorbereiding allemaal hetzelfde boek gelezen (Trop moche pour toi - zie een van de vorige blogberichten). We moesten in SLAM-vorm advies geven aan het hoofdpersonage.
alors Pervenche ça te plaît la Turquie ?
ça te change un peu de ta petite vie
regarde devant toi, ouvre les yeux
ces enfants ont une décharge comme plaine de jeux
tu veux changer, te sentir mieux ?
il faut bouger et quand on veut on peut
essaie de voir la vie en rose
alors tu pourrais vivre sans ta dose
regarde moi je suis sans limite
donc sors de ta chambre, la vie passe trop vite.
Nadien heeft Wilwerth ons nog uitgelegd hoe ze precies te werk gaat als ze een boek schrijft. Er gaat veel planning vooraf aan het schrijven van een boek. Wanneer ze haar plannen heeft uitgewerkt, gooit ze haar schrift weg zodat ze nergens aan gebonden is. Daarna volgt een periode van ongeveer zeven weken waarin ze zichzelf afzondert. Ze staat vroeg op en schrijft in een soort van 'trance', tot ze zelf vindt dat het genoeg is.