Cours du soir

20-04-2019

Aangezien het nu paasvakantie is en ik lekker thuis lig te genieten van het zonnetje, heb ik geen nieuwe verhalen over mijn verblijf in Luik. Het ideale moment om wat dieper in te gaan op één van mijn vakken: mijn avondlessen. Die zijn namelijk speciaal: die volg ik aan de universiteit en zijn speciaal gericht op anderstaligen.

Om mijn Frans bij te schaven, volg ik avondlessen 'FLE' (français langue étrangère), wat wil zeggen dat die lessen specifiek gericht zijn op het aanleren van de Franse taal aan anderstaligen. Tijdens de eerste week van februari hebben we testen moeten afleggen om te zien wat ons niveau was. We moesten een korte mondelinge proef doen, en een tekst schrijven. Ik kreeg het niveau B2+ toegewezen, waar ik toch wel blij mee was, aangezien het de bedoeling is dat we op het einde van onze lerarenopleiding ergens tussen het niveau B2 en het niveau C1 zitten. 

Nu heb ik elke dinsdag en donderdag van 18-20 uur les met studenten die op hetzelfde niveau zitten. Er zitten zeer veel verschillende nationaliteiten in mijn groep: Spanjaarden, Italianen, Polen, Nederlanders... We mogen enkel Frans spreken tijdens de les, wat eigenlijk ook wel noodzakelijk is, anders verstaan we elkaar niet. We krijgen grammatica, maar ook lees- en luistervaardigheid en schrijf- en spreekoefeningen. 

Op het einde van het semester leggen we opnieuw examens af. Voor die examens moeten we niet studeren, het is eigenlijk weer een niveautest. Veel studenten blijven meer dan een half jaar in Luik, en zij kunnen dus als ze de test goed doen naar een hoger niveau gaan. Daarnaast hebben we ook een online platfor, Déclic, waar we taken op moeten maken. Die beginnen meestal met een quiz omtrent een grammaticaal onderwerp, waarna een test en een spreek- of schrijfoefening volgen. 

Deze lessen zijn voor mij toch wel al nuttig geweest. Natuurlijk spreek ik op mijn hogeschool 'HELMo' ook altijd Frans, maar daar ligt de focus meer op de onderwerpen die we binnen die lessen zien, en dus niet op het taalgebruik. 

© 2019 Yana à Liège. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin