Cultuur in Luik

11-02-2019

de Luikse cultuur

Luik staat erom bekend een zeer rijke cultuur te hebben. Aangezien ik in het zogenaamde 'historisch hart' (cœur historique) zit, kom ik op mijn dagelijkse wandelingen naar school of naar de winkel heel wat historische gebouwen tegen. 

Mijn favoriete gebouw is de Sint-Bartholomeüskerk die je op de eerste foto ziet. Het is een prachtig gebouw met levendige kleuren. Ik kon mijn ogen dus ook niet geloven toen ik las dat deze kerk al in de elfde eeuw gebouwd is! In de kerk staat één van de 'zeven wonderen van België': de doopvont van Reinier van Hoei. Tijdens mijn verblijf heb ik de kerk nog niet bezocht. Ik heb het echter wel al eens gedaan tijdens een schooluitstap, en ik kan zeggen dat de Sint-Bartholomeüskerk zelfs voor mij zeer indrukwekkend is, ondanks dat ik geen fervent kerkenbezoeker ben. 

Ook de Montagne de Bueren ben ik ondertussen te lijf gegaan. Mijn vriend kwam een dagje op bezoek, en hij heeft me overtuigd om aan de grote klim te beginnen. Het was niet gemakkelijk, maar met de nodige rustpauzes zijn we er geraakt. De trap telt 374 treden, maar wat ik het indrukwekkendst vond is dat er effectief mensen wonen in de huizen die aan de trap grenzen. Ik vermoed dat er aan de achterkant van hun huizen wel een weggetje loopt, maar toch hebben we een vrouw gezien die in het midden van de trap haar deur uitging en de trap opliep om naar de winkel te gaan.

Aan de andere kant van Place Saint-Lambert kom je eerder terecht in het winkelcentrum van de stad. Ook daar staan nog enkele historische gebouwen zoals de opera of kathedralen, maar de huizen en winkels zijn er eerder modern in vergelijking met het historisch centrum. In beide delen is het overigens vrij netjes, buiten in de Carré (de uitgangsbuurt). In het centrum zie je vaak gemeentewerkers die de stad proper proberen te houden. Eenmaal je buiten de toeristische gebieden komt, zijn sommige delen van de stad redelijk vuil: er is veel afval en armoede. 

Zolang je op de juiste plaatsen blijft is Luik dus een warme, prachtige stad met een zeer rijke geschiedenis. Elke dag ontdek ik nog nieuwe dingen - voornamelijk omdat ik dikwijls de weg kwijt ben en zo nieuwe dingen tegenkom - en meestal ben ik aangenaam verrast. Ik kijk alvast uit naar mijn volgende ontdekkingen! 

© 2019 Yana à Liège. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin