Meer dan vakantie

25-02-2019

Hoewel ik moet toegeven dat ik volop geniet van het leven hier in Luik, is het niet enkel ontspanning: er moet ook gewerkt worden. Nu zit ik volop in de voorbereiding van de stage. Daarvoor heb ik al aan portfolio's gewerkt, groepswerken gemaakt... en vooral veel boeken gelezen.

Amin Maalouf: les identités meurtrières

Amin Maalouf heeft het in zijn boek uitgebreid over identiteiten en wat ze inhouden. Hij heeft het over nationaliteiten, religies en culturen en legt uit dat die zaken niet bepalend zijn voor onze identiteit. Het boek is al twintig jaar oud, maar nog zeer actueel. Zelf vond ik het boek geen topper omdat hij zichzelf in mijn ogen heel vaak herhaalde, andere studenten vonden zijn filosofische kijk op identiteiten wel heel interessant. Achteraf hebben we in kleine groepjes het boek besproken aan de hand van vragen die de leerkracht ons gegeven had. Het was wel interessant om met anderen te kunnen discussiëren over hoe zij het boek begrepen hadden.

Balzac: Le Chef-d'oeuvre inconnu

Voor ik in dit boek begon, had onze leerkracht ons gewaarschuwd dat Balzac enorm veel beschrijft en dat zijn verhalen moeilijk te begrijpen zijn. Ik was dan ook blij dat ik tijdens het lezen een verhaallijn ontdekte tussen de beschrijvingen. Ik begreep zeker niet elk woord, maar ik ben toch blij dat ik eens een werk van Balzac gelezen heb. Het verhaal telde slechts 40 pagina's, maar uit dat korte stuk heb ik toch wat bijgeleerd, voornamelijk over stijlen in de literatuur en in de schilderkunst, zoals het realisme. We zijn ook naar het museum 'La Boverie' geweest, waar we stromingen in de schilderkunst konden vergelijken met stromingen in de literatuur. Er werden een aantal bekende werken op chronologische volgorde getoond, waardoor je goed het verschil tussen stromingen kon volgen. Voor wie geïnteresseerd is in literatuur- en kunstgeschiedenis, is dit boek wel een aanrader.

Evelyne Wilwerth - Trop moche pour toi

Evelyne Wilwerth is een Belgische schrijfster. Tijdens de lessen 'faire lire et écrire' werken we met haar boeken: Wilwerth komt in mei naar onze klas om deel te nemen aan een literaire dag: interviews, schrijfateliers... Trop moche pour toi is een jongerenroman die gaat over een depressief, angstig meisje. Het was gek om het verhaal vanuit haar ogen te volgen en dus ook mee te voelen tijdens sommige stukken. Het verhaal heeft gelukkig wel een positieve afloop. Het boek was zeker niet moeilijk om te lezen en ik denk dat jongeren zich voor een stuk wel in de onzekerheden van het hoofdpersonage kunnen vinden. Ik kijk alvast uit naar het volgende boek van Wilwerth dat ik ga lezen en waar ik dan uiteindelijk mijn examenopdracht over zal maken.

© 2019 Yana à Liège. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin